Wait – Logboek

21 november 2012. Beginnetje gemaakt met deze track. We hadden al geoefend met de Zinkopeters, dus ik ga ‘m ook netjes opnemen. Import Beatles track, en tempo uitgezocht.

 

Vrijdag 8 februari 2013 (15:00-18:00).  Recording electric guitar. Gtr1 = Fender telecaster, direct-in. Eerst partij oefenen en een beetje uitzoeken. Grote Boek toch niet helemaal correct, maar het is lastig de gitaarpartijen in het origineel te onderscheiden. (Bleek later vermoedelijk omdat de track op mono stond!) Duidelijk was ook dat zonder vocal guide het moeilijk zou worden de gitaren er goed in te krijgen, dus daar ook aan begonnen.

Takes #1 – 5 (17:50 – 17:59).

 

Zaterdag 9 februari 2013 (15:30 – 18:00). Recording electric guitar. Als boven. Ik hoorde op YouTube bij een filmpje de oude stereo-mix en daar zijn beide gitaren links-rechts gepand. Komt goed uit! Want nu hoor je veel beter wat beide gitaren doen. In Audacity heb ik de beide kanalen van de 2009 remaster gesplitst naar mono. Beide gitaren blijken met volume pedaal te werken, maar de rechter zit alleen in de coupletten. Links speelt in het refrein toch meer slag dan ik had vermoed, en speelt een soort lijntje in de middelste acht. Verder zijn er duidelijk twee slaggitaren te horen in het refrein. En klopt de positie wel waarop alle “akkoorden” gepakt worden? Veel meer dan twee noten zijn het vaak niet, maar de indruk is dat het anders zit, met name de C#7 in maat 5: kan op pos II: 3-4-2 op d-g-b-snaar, pos IV: 6-4-6-4 (d-g-b-e-snaar) op pos VI: 6-6-7 (g-b-e-snaar). De F#m eindigt vaak met de a (op g-snaar), en niet met de c# (b-snaar), zeker niet f# (e-snaar). Een en ander uitgeschreven.

 

Zondag 10 februari 2013. Recording electric guitar. Weer een poging electrische gitaar met volumepedaal (Gtr 1). Eerst de ontrafelde partij oefenen. Daarna proberen, maar timing lastig met pedaal gelijk te krijgen.

·         Takes #6-9 (17:42 – 17:52). Nog steeds niet tevreden, moet je dit wel met een plectrum spelen?

·         Takes #10-54 (21:08 – 23:14). Met vingers plukken, lijkt beter te gaan. Helemaal tot coda, inclusief het ritardando eindloopje.  Wel steeds in delen, 5 in totaal: maten 2-24; 25-32 (1e brug); 33-43; 44-51 (2e brug); 52-67 (incl coda). ’t Gekke is dat de eerste keer binnenkomen op F#m7 vaak minder scherp klinkt dan de tweede keer 3 maten later. Snap ik niet.

 

Zaterdag 16 februari 2013 (13:00 – 18:30). Recording electric guitars en comping.

Gtr2 = Ibanez Artist, direct in via volume pedaal (maar dit helemaal open). Alleen de refreinen en het tweede middendeel.

·         Takes #1-16 (13:59 – 15:07): Refreinen. Schakelaars Ibanez: Element boven, fase boven, volume bijregelen totdat bij harde aanslagen geen vervorming (ca. 7), toonknoppen 10.

·         Takes #18-20 (15:22 – 15:36): tweede middendeel , element schakelaar midden (met de onderste vol knop ook 7, maakt enorm uit!).

·         El Gtr 1_bip (22:15) en El gtr 3_bip (22:19) voor in de mix.

 

Recording electric guitar Gtr3 = Fender Telecaster. Als boven, “rechter” gitaar. Refreinen en middendelen. Moeilijke hier was het tremolo-effect aan het eind van de refreinen. Hebben zij denk ik met het volume-pedaal gedaan, maar is rete-lastig met de voet in de maat te krijgen; heel veel fouten. Of zou Mal Evans dat ding toen zo mooi ritmisch ingedrukt hebben tijdens de sessie? Zou me niks verbazen! Uiteindelijk wel een paar aardige resultaten, maar kreeg op het laatst wel kramp in m’n enkels. Daarom toch maar gewoon een enkel F#m akkoord aangeslagen en daar een tremolo van Logic opgezet. Had ik direct moeten doen! Klinkt perfect, misschien te perfect, maar goed. Je kunt ‘m precies automatiseren, ook het onregelmatige!

·         Takes #1 – 25 (15:52 – 16:29); takes #26 – 28 (17:02 – 17:06); takes #29 – 74 (17:29 - 18:23). Veel mislukte volume-pedaal probeersels.

·         ’s avonds (21:00 – 22:15), comping & bounce-in-place alle drie gitaren.

 

17 februari 2013. Goed geluisterd naar de Beatles’ track. De gestapelde gitaar op links zit niet alleen in de refreinen maar ook in de brugdelen! Een heel subtiel slaggitaartje, de andere gitaar speelt daar de baslijn op het volumepedaal. Op rechts zit een gitaar die ook de baslijn speelt maar dan ritmischer. Zo heeft elke gitaar toch een eigen bijdrage. Mijn slaggitaarpartij “links” in de refreinen is ook niet helemaal correct. Er zitten er twee, een behoorlijk vervormde gitaar die A-A6 afwisselt op de 2e en 4e tel, en een die alleen de A6 speelt lijkt het, op 2-3je-4je, maar dus niet de downbeat op 4! Dat levert denk ik wat meer vaart, en zo zitten beide gitaren elkaar niet zo in de weg. Bovendien is de sound ook anders dan mijn Ibanez, wellicht toch weer via de Twin Reverb?

Zit ook een heel heftig tamboerijn partijtje in! Door Ron laten spelen?

 

Maandag 18 februari 2013 (21:00 – 22:30). Recording bass.

Nu valt me op dat in het refrein een D gespeeld wordt wat zou inhouden dat het A(6) akkoord daar wordt afgewisseld met een Dmaj7. Staat niet zo genoteerd maar klinkt wel beter inderdaad. De gitaren spelen a-c#-f# dus dat zou Dmaj7 kunnen zijn; ik speelde helemaal geen D in de bas maar dat past wel.

·         Takes #1-5 (22:00 – 22:21): Hofner IBB, direct-in, hard plectrum. Schakelaars: solo/bass on/treble off. Take #2 afgebroken. Takes #4-5 met alleen metronoom en guide vocal in feedback; take #4 het beste denk ik. Rumble in het coda: met plectrum in take #4, met vingers in take #5, meest rustig in take #3.

 

Vrijdag 22 februari 2013 (15:00 – 17:00). Poging tot reparatie rhythm guitar (gtr 2). Ibanez Artist via Fender Twin, Sennheiser 906 (tussen de speakers, 2 cm van de gril) en direct-in.

·         Takes #21- 45 (15:31 – 16:51) voor de verschillende refreinen. Ook geprobeerd het 2e middendeel iets meer crescendo in de akkoorden te brengen.

·         Take #25 – weer geluid bij geregeld, slaggitaar zonder plectrum.

Toch nog steeds niet tevreden. Vooral de opmaat in 4-re is niet mooi, omdat ik telkens weer terug overpak naar A. Ga ik morgen niet meer doen, en dan alleen de A6 op 2e tel, en de Dmaj7 op 3-je-4-re tel en dat wisselen, dus de 4-re uit laten galmen, volgens mij is dat de oplossing. En beide akkoorden op pos. V, met de open D-snaar als enige verschil. Het geluid is denk ik wel aardig, maar klinkt nog niet als het origineel.

 

Zaterdag 23 februari 2013 (15:15 – 16:45). Wederom reparaties aan de slaggitaar 2. Het geluid blijft onbereikbaar, maar goed. Nu dus slag gespeeld zoals boven aangegeven, maar dan telkens alleen de onderste 3 snaren, zoals eigenlijk in Complete Scores staat. Dus A = c#-e-a en Dmaj7 = c#-f#-a.

·         Takes #46 - 54 (15:24 - 15:53). Via de Twin Reverb.

·         Takes #55 – 72 (16:04 - 16:33). Weer kaal, direct-in, is dit niet gewoon precies ongeveer wat ik zoek???!! Takes 65-72 het 2e middendeel, verschrikkelijk lastig om dat goed op de tel te houden, uiteindelijk opgegeven, niet te doen! Jammer genoeg geen Twin Rvrb recording van de gitaar op dit deel.

·         Takes #1-45 weggegooid.

 

Recording maracas. Via Behringer Pro, direct-in. Mic midden op zolder geplaatst, onder de schuimblokken, ongeveer 1.5m van de mic af. Cardioid pick-up. Ging vrij snel, telkens maar een paar maten, maar helemaal relaxed is toch anders.

Takes #1 – 20 (16:57 – 17:26).

 

Recording Tambourine. Stagg, met vel. Via Behringer Pro, idem als maracas. Gaat me niet lukken, vrees ik. De tamboerijn met vel gebruikt, want dat doet Ringo ook heel duidelijk. Openingsmaten klinken nog redelijk authentiek, maar mijn tamboerijn is te dun. Het refrein gaat swingen, met slagen op 2 en 4, en dat is eigenlijk best lastig. Geen conditie in de armen!

 

Zondag 24 februari 2013 (17:15 – 18:45). Recording tambourine & Comping. Opstelling van gisteren. Eerst nog een kleine reparatie maracas, in het tweede couplet, iets meer agressie in de beat.

·         Takes #21 – 24 (17:26 – 17:28).

Tamboerijn klinkt wel aardig, maar rinkelt niet zo mooi diep als die van Ringo. Wel bruikbaar toch. Zwaaien gaat nu een stuk beter, gewoon rustig blijven, dan gaat het goed, ook de middendelen, rustig naar de tel blijven luisteren. Alleen invallen na het stop-patroon in de coupletten, en het stoppen op de eerste tel na het middendeel, is nog lastig en vergt extra punch-ins.

·         Takes #4 – 41 (17:35 – 18:45). Take #4, complete doorloop, de rest punch-ins. Take 41: het rommelige gerinkel in het coda.

·         Maracas_bip (verschillende delen apart) en Tambourine_bip.

 

 

Zaterdag 2 maart 2013 (15:30-16:30). Comping Gtr 2. Toch besloten om met direct-in takes te werken, en daar een British Vintage stack op te zetten. Dan kom je inderdaad een heel eind. El Gtr 2_bip (zonder normalise).

 

Zaterdag 6 april 2013 (12:00 – 16:00). Recording lead vocal John. Opstelling als die van Julia en Dig A Pony. Veel vocals de laatste tijd, dus alles staat nog gereed.

·         Take #1 (12:13); try-out set-up; direct weer gedeleteerd

·         Take #2 (12:21): ff checken of de nivo’s kloppen.

·         Take #3 (12:26): Complete doorloop voor punch-ins.

·         Takes #4 – 45 (13:08-15:05). Punch-ins. Takes 41-45 reparaties op het inkomen in twee coupletten. Lastig daar de timing en de intonatie goed te krijgen (“it’s been a long …). Ook gelijk veel comping gedaan, volgens mij zit-ie al aardig goed is voor Auto-tuning.

 

Recording lead vocal Paul (alleen C-gedeelten, 1x, 2x). Paul heeft dit toen double-tracked gedaan, en dat kun je nu automatisch maar straks doe ik de complete partij er nog eens bij.

·         Takes #1-6 (15:22 – 15:31): C1x.

·         Takes #7-9 (15:35 – 15:37): C2x.

 

Zaterdag 13 april 2013. (14:30 – 16:15). Recording Harmony vocal Paul (Paul1).

·         Take #1 (15:22) – try-out, doorloop.

·         Takes #2-37 (15:24 – 16:10) – punch-ins

Recording double-tracking paul’s vocal op C-gedeelten (Paul2). Takes van vorige week overgedaan, de timing was niet geweldig.

·         Takes #10 – 15 (16:22 – 16:26).

 

Zondag 14 april 2013 (13:00 – 16:30). Recording drums.

Ron had geluisterd naar de originele track van The Beatles en dit was de kit waarvan hij dacht dat het dichtbij het geluid van Ringo kwam.

·         Basskick 22 inch bass-kick; Hayman 1969

·         Tomtom 12x8 (double-headed)

·         Floortom 16x16 (Hayman vibrasonic, single-headed)

·         Ludwig Supraphonic snare

·         Avedis Zildjian bekkens, 18 & 20”

 

Set-up:

Soundsource

Microphone

Pre-amp

Mixer Channel

Overhead-L

Røde NT55; 75 Hz af

FF ch7

7: OHL

Overhead-R

Røde NT55; 75 Hz af

FF ch8

8: OHR

Snare

Sennheiser e904

FF ch9

9: Snr1

Basskick

Shure Beta52

FF ch10

10: Kck1

Floortom

Shure SM57

FR ch3

15: Ftom

Tomtom: 12x8

Sennheiser MD421

FR ch4

16: Ttom1

Kick-beater

Sennheiser e906

FR ch5

17: Kck2

Hihat

Shure SM57

FR ch6

18: Hat

Snare-bottom

Shure SM57

FR ch7

19: Snr2

FF=Fireface; FR=Focusrite

 

·         Takes #1 – 6 inschieten. Take #1 = deleted; Take #2 = afregelen levels; Take #3 = tom lager gestemd, opnieuw afregelen levels tom + floor; Take #4 = tom van onderaf gemicd, levels kick aangepast; Take #5 idem; Take #6 – nieuwe tom, uitproberen levels

·         Take #7: eerste doorloop voor eggie; takes 7-9.

·         Take #10 – afgebroken.

·         Take #12 – goed met de tempowisselingen mee – ‘best take’?

·         Takes #15-22 – punch-ins

 

Nu es geprobeerd gebruik te maken van de zogenaamde ‘submixen’ die op de standaard set-up in Logic zitten. Submix 2 output naar 3-4, en die dan naar Ron als zijn feedback. De kanalen via een post-pan (stereo) of pre-fader (mono) naar deze bus sturen. Dit nu alleen gedaan voor de overheads en de basskick. In Fireface mixer kun je via headphone dan ook horen wat de output op AN3-4 is (klik onder ‘monitor phones’). Werkt aardig, maar toch was het nog lastig een goede mix te krijgen tussen ‘direct’ geluid – de drums – en de playback van de tracks. Ron was tevreden maar ik heb zijn ‘cans’  niet opgehad dus ik weet niet of het goed zat. Begin er langzaam wel iets meer van te begrijpen, goed kijken naar de middelste rij, dat is ‘playback’, vervolgens kun je op de ‘input’ rij besluiten wat je naar ‘output’ stuurt op de onderste rij, en hoe je dat pant. Daarom kun je het volume in je hoofdtelefoon op beide plekken regelen. Na de opname moet je dus voor een playback in stereo switchen naar 1-2 door in playback 3-4 omlaag te schuiven en 1-2 omhoog. Voor de opname precies andersom.

 

Wat in ieder geval erg goed gelukt is, is het experiment om zowel de snare als de basdrum met twee mics op te nemen. De snare met de SM57 eronder, en de kick met de e906 op ~30 cm  ervoor. De SM57 pakt echt de ‘bite’ van de snares, dus dat geeft de snare veel scherpte, de e906 pakt de ‘kick’ van de basskick, zodat samen met de Beta52, die nu echt in de trommel stond op de beater gericht, er een mooi diep geluid ontstaat met ‘attack’.

 

Dinsdag 14 mei 2013. Heeft George ook nog ergens een zangpartij? Ik dacht van wel in het ritardando coda, maar ook op andere stukken? Vandaag goed geluisterd, en inderdaad, op A4, na de 2e brug, komt er een derde stem bij in de tweede helft van het couplet, maar of het Harrison is betwijfel ik. Een hoge F# die erboven zweeft (“heart’s strong, hold on”), en dan dalend naar een vastgehouden C# (“I won’t be late”). Simpel, maar kleurt wel doeltreffend, ik denk Macca. Ook in het coda gebeurt dat, en dit staat wel goed uitgeschreven in Complete Scores. Het refrein daartussen is lastig te horen of dat driestemmig is, maar ik vermoed van wel.

 

Zondag 26 mei 2013 (16:15 – 17:30; 22:00 – 23:15). Auto-tuning lead vocal and harmony vocal.

Ik dacht dat het mee zou vallen, omdat ik alles via TC Helicon kan checken tijdens het inzingen, maar het is ongelofelijk hoeveel dat nog opknapt met een beetje correctie! Ook de comp op twee plaatsen aangepast. Bij terugspelen hoor ik dat de drums ook niet overal goed zijn. Take #12 is een prima basistake maar hier en daar zullen we toch moeten compen.

 

Vrijdag  31 mei 2013 (14:00 – 15:00). Recording harmony vocal, Paul’s tweede (of eigenlijk derde, vandaar track Paul3). Alleen in het voorlaatste couplet en coda, de hoge F#, en de C#. Direct comping gedaan.

·         Takes #1 – 3 (14:25 – 14:30); voorlaatste couplet.

·         Takes #4 – 6 (14:40 – 14:45); coda.

·         16:15 – 17:30: Autotune en Bounce-in-place, lead, paul1, paul2, en paul3.

 

Zaterdag 1 juni 2013 (22:00 – 23:45). Mixing & EQ-ing vocals and drums.

·         Vocals:

o   John/lead: low-cut <80 Hz; cut 235 Hz (-4 dB; Q=1); cut 2100 Hz (-2.5 db; Q=0.39); shelving boost 6600 Hz (+1 db)

o   Paul1: Low-pass 12600 Hz; cut 600 Hz (-6 db, Q=1.1)

o   Paul2: Low-pass 5000 Hz

o   Paul3: boost 600 Hz (2 db; Q=1); shelving boost 5200 Hz (3 db)

·         Drums:

o   Kick/B52:

o   Snr1: alleen compressie

o   Snr2: boost 3400 Hz (3 db, Q=0.71)

o   Hat: niks meer aan doen! Gewoon goed het nivo afregelen.

 

Zondag 2 juni 2013 (17:00-18:00; 21:30-23:00). Mixing and EQ-ing. Vocals en drums, bas. Na lezing van Mike Senior's boek over mixing, nu eerst op vrijwel alle tracks een high-pass of low-cut filter gezet! Het laag onder 250 Hz vormt kennelijk het grootste probleem in amateur low budget-mixes, oncontroleerbaar in akoestische omstandigheden van slaap- en zolderkamertjes. Lang zitten tweaken aan de floortom, maar dat krijg ik niet goed. Klinkt erg zacht, en daardoor blijft ’t galmen. Het mooie laag haal ik er niet uit.

Kwam er ook achter dat mijn master op -3 dB stond, dus toen ik dat gecorrigeerd had stond alles te hard. Vocals terug, drums terug, weer in balans. Ik hou een probleem op de eerste "Wait!", waar we nu naar 0.7 clipping schieten, en in het coda, ik denk omdat de tweede harmony vocal er daar bij komt.

 

Maandag 3 juni 2013 (22:00 – 23:15). Mixing, balancing, EQ-ing. Nog weer verder terug met de vocals, en, grappig, nu komen de gitaren weer in beeld! Was ik eigenlijk een beetje kwijt, ik dacht, dat komt nog wel, maar nu hoor ik ze weer heel duidelijk. Beetje schuiven aan de tamboerijn t.o.v. snare hits op sommige plekken. Op de middendelen zitten de bas en de snare nog niet helemaal goed in sync samen. Ook de toms nu wat EQ gegeven; boost op 110 Hz (+6), cut op 270 Hz (-3), en boost op 2 kHz (+2), lijkt goed uit te pakken.

 

Dinsdag 4 juni 2013 (15:30-16:00; in de trein). Bounce-in-place van alle drum tracks; zonder normalisatie; gek genoeg ben ik nu mijn probleem op maat 8 kwijt! Toch es uitzoeken waar dat normaliseren eigenlijk goed voor is, want op deze manier schieten we wel lekker op!

21:30 – 23:00. Ik snap het al! Dat komt omdat ik de inserts heb meegenomen bij het bouncen, en vermoedelijk ook de fader instellingen. Nu bounces zonder inserts meegenomen, en dan blijft het probleem precies gelijk. Opgelost met een beetje volume automatisering op beide kick-tracks.

Gitaren gecontroleerd voor EQ, maar dat is op links eigenlijk niet nodig omdat er al een amp-simulator opzit met Eq-ing; de gitaar op rechts heel klein beetje boost rond 2200 Hz gegeven en een dipje op 300 Hz.

Bijna master-ready, maar er moet nog wat volume automatisering op de overheads-bus (telkens eerste 4 maten coupletten 2 db boost geven) en op de middendelen (snare+floor iets in volume op laten lopen). Verder nog wat flexen om bas en drum beter in sync te krijgen op sommige momenten.

 

5 juni 2013 (22:45 – 23:30). Timing adjustments. Mike Senior: om je groove goed te krijgen is flex-timing in de regel niet de manier. Je kunt beter je track slicen/splitten, en dan schuiven, eventueel met crossfades. Gelijk geprobeerd op de tamboerijn track want daar was het me opgevallen dat flextime – ook in monomorphic mode – niet goed omgaat met de zgn. transients, die inderdaad anders (vervormd) gaan klinken. Dus nu die gedeeltes waar het niet in sync loopt met de drums aangepast. Ook moet je niet proberen visueel alles in de grid te krijgen, maar op gehoor schuiven tot het gewoon goed klinkt. Ron zit inderdaad niet precies op de tel, maar het volgen van de drums lijkt het handigst.

 

Donderdag 6 juni 2013 (21:15 – 23:15). Timing adjustments. Bas gecontroleerd op timing, en op twee plaatsen aangepast. Idem maracas in laatste twee delen, en vocals (eigenlijk alleen de twee “I won’t delay”, waarbij “delay” precies op de 2e tel moet vallen. De eerste keer – op maat 19 – blijft dat wringen omdat Ron hier ook z’n basskick niet helemaal goed op de tel heeft zitten hier).

Automatisering volume op overhead-kanaal, gitaar1, gitaar3, maracas, tamboerijn (in coda), en de snare en floortom in de middendelen ~2dB laten oplopen in de laatste maat om het effect nog iets aan te zetten.

Waar ik nog weinig over nagedacht heb: reverb. Wel of niet gebruiken? Staat nu een klein beetje op de preset bus voor de vocals, gitaar1, de snare, hihat en tamboerijn. Daar maar bij laten?

 

Vrijdag 7 juni 2013 (15:30-16:45). Balancing (the fine art of…!)

 

Maandag 10 juni 2013 (21:30-22:30). Balancing. Ook fase gecontroleerd n.a.v. Mike Senior’s opmerkingen over stereo-kanalen en multimiked instruments, i.e. de drums. Ik hoor geen problemen, maar ik ben natuurlijk geen producer. Klein beetje schuiven aan de toms, de tamboerijn, de gitaren in het coda. Reverb ben ik wel aan gewend nu, dus laat maar zo.

 

Zaterdag 15 juni 2013 (14:00 – 16:30). Mixing and mastering. Mixing stelde nu niet veel meer voor, nog aan een paar dingetjes zitten schuiven. Meer balancing eigenlijk, omdat ik gisteren m’n Avantone Mixcube binnen heb gekregen kon ik nu de mix in mono beluisteren via een near-field monitor, zoals Mike Senior aanbeveelt. Andere frequentie response dan de KRK VTX4 natuurlijk. Helaas kan Logic de stereo-output niet naar een mono-bus sturen, dat was makkelijk geweest want dan had ik dat kunnen outputten naar de Mixcube. Kanaal 1 van de stereo-output stuurt alleen het linker signaal uit, ook met de switch op mono, dus dat werkt niet. Dus alle kanalen die naar de stereo-output sturen post-pan naar een nieuwe bus gestuurd, inclusief de reverb en delay bussen, en die bus mono geschakeld. Deze bus, ‘monomix’ genaamd, naar output 8 gestuurd en dat vanuit Fireface naar de Avantone. Lijkt te werken. Ik kan nu met relatief weinig muisklikken de stereo-output muten en de monomix beluisteren en andersom.

Mastering was super eenvoudig: preset “Final Rock Master” gebruikt; heel klein beetje tweaken aan de Limiter (iets meer power door 1 dB hogere out ceiling) en de multipressor (threshold tweede en derde band iets lager). Nog even vergeleken met “Final Rock Master Wide” , op zich ook best mooi maar verloor wel wat power.